Preview

Moscow Juridical Journal

Advanced search

REGULATORY FRAMEWORK FOR EDUCATION IN THE RUSSIAN LEGAL SYSTEM

https://doi.org/10.18384/2310-6794-2019-2-74-82

Abstract

The main purpose of the study was to determine the limits of legal regulation in the sphere of Russian education. The author identifies some characteristics of contemporary educational relations institutionalized in the national legal system. The research methodology includes a comparative method, analysis and modeling. The article defines the limits of legal regulation of educational relations under which the author understands the frameworks of teacher-learner interaction limited by the subject of the educational law and spiritual and moral characteristics of this interaction. Still it is these characteristics that are not covered by the current educational law, though they are important foundations for the effective solution of educational problems, especially in the system of higher education aimed both at the formation of the competencies of future professionals and their personal growth. The author makes some proposals that can be used by legal and state bodies to develop Russian educational policy.

About the Author

E. A. Pevtsova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Алексеев С. С. Право на пороге нового тысячелетия: некоторые тенденции мирового правового развития - надежда и драма современной эпохи. М.: Статут, 2000. 256 с.

2. Бакулина Л. Т. Правовое регулирование в контексте интегративного правопонимания // Журнал Российского права. 2018. № 1. C. 103-109.

3. Ершов В. В. Неопределенность и определенность права как парные категории // Российское правосудие. 2018. № 9. С. 5-13.

4. Иванов Р. Л. Пределы правового регулирования: понятие и виды // Вестник Омского университета. Серия: Право. 2011. № 4 (29). С. 6-18.

5. Правовое пространство: границы и динамика / под ред. Ю. А. Тихомирова. М.: Инфрам, 2019. 240 с.

6. Шагиев Б. В. Юридическая деятельность в современном российском обществе: теоретико-правовой аспект: дис. канд. юрид. наук. М., 2003. 213 с.

7. Шагиева Р. В. Правовая традиция как категория фундаментальной юриспруденции // Ученые труды Российской академии адвокатуры и нотариата. 2018. № 2 (49). С. 30-34.

8. Шкарлупина В. И. Образовательное законодательство в России: проблемы, поиски, решения. М.: Директ-Медиа, 2018. 220 с.

9. Masalimova A. R., Shagieva R. V., Kosarenko N. N., Latysheva Z. I., Khairullina E. R., Vyatkina I. V. Teachers and students on the basis of drama in education // Modern Journal of Language Teaching Methods. 2017. Vol. 7. Iss. 2. P. 177-185.


Review

Views: 143


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5091 (Print)
ISSN 2949-513X (Online)