Preview

Moscow Juridical Journal

Advanced search

THE CONCEPT OF LEGAL INTERACTION AND ITS FEATURES IN CONSTITUTIONAL LAW

https://doi.org/10.18384/2310-6794-2020-1-88-97

Abstract

Purpose. This study is caused by the necessity of theoretical understanding of the legal category of interaction between the branches of government, federation and its subjects, the state and civil society, etc., and its features in constitutional law. The main purpose of the study is to formulate theoretical provisions on interaction in constitutional law (based on the example of interaction between political parties and the State). Methodology and Approach. Based on doctrinal and legal sources, theoretical reflection of interaction as a legal category is presented; the features of legal interaction in constitutional law are shown, its concept is formulated; the content of interaction in constitutional law is revealed through the study of the example of interaction between political parties and the State. The methodological base of the study includes general research methods (dialectical method, analysis, synthesis) and specific research methods (formal-legal, method of systemic analysis of legal phenomena. Results. Based on theoretical provisions on legal interaction, the concept of legal interaction in constitutional law was formulated. By example of interaction between political parties and the state the peculiarities of the constitutional and legal status of the subjects of interaction, its limits and form were investigated. Theoretical and Practical Value. This author developed several provisions that extend the notion of legal interaction in constitutional law, which can be used as a basis for further research. Some concepts and categories of constitutional and legal science, such as «legal interaction», «interaction in constitutional law», «interaction of political parties and state» were also upgraded.

About the Author

Y. A. Konovalchikov
Siberian University of Сonsumer Сooperation
Russian Federation


References

1. Авакьян С. А. Глава Российского государства и региональные структуры власти: опыт и проблемы взаимодействия // Конституционное и муниципальное право. 2017. № 11. С. 40-47.

2. Авакьян С. А. Конституционное право России. Учебный курс: учеб. пособие в 2 тт. Т. 1. М.: Норма; ИНФРА-М, 2014. 864 с.

3. Амирбеков К. И. Взаимодействие прокуратуры Российской Федерации с институтами власти и общества // Российская юстиция. 2018. № 8. С. 4-7.

4. Васильев С. А. Взаимодействие субъектов конституционно-правовых отношений // Конституционное и муниципальное право. 2017. № 1. С. 20-23.

5. Васильев С. А. Основные формы взаимодействия органов государственной власти с общественными объединениями // Государственная власть и местное самоуправление. 2012. № 4. С. 11-13.

6. Гадельшина Л. И., Гарифуллина А. Р. Правовые основы взаимодействия Конституционного Суда Российской Федерации с органами государственной власти Российской Федерации // Российский судья. 2017. № 5. С. 47-52.

7. Глушаченко С. Б., Румянцева В. Г. Обзор VII Международной научно-теоретической конференции «Правовые состояния и взаимодействия: историко-теоретический, отраслевой и межотраслевой анализ», Санкт-Петербург, 1-2 декабря 2006 г. // Юридический портал Center Bereg. URL: http://center-bereg.ru/l3114.html (дата обращения: 06.11.2019).

8. Гриб В. В. Взаимодействие органов государственной власти и институтов гражданского общества в Российской Федерации: автореф. дис.. док. юрид. наук. М., 2011. 48 с.

9. Добрынин Н. М. О категории целеполагания в контексте конституционализма // Государство и право. 2011. № 11. С. 5-14.

10. Керимов Д. А. Категория цели в советском праве // Правоведение. 1964. № 3. С. 31 -38.

11. Лапаева В. В. Закон о политических партиях: вопросы взаимодействия партий с государством // Журнал российского права. 2002. № 4. С. 21-24.

12. Лебедев В. А., Киреев В. В. Конституционно-правовые аспекты взаимодействия демократического государства и политических партий // Конституционное и муниципальное право. 2009. № 11. С. 2-6.

13. Мустафин М. М. Институализация взаимодействия представительных органов публичной власти // Конституционное и муниципальное право. 2013. № 5. С. 11-13.

14. Николаев А. С. Конституционно-правовые основы участия политических партий в формировании органов государственной власти в Российской Федерации: автореф. дис. … канд. юрид. наук. Тюмень, 2007. 29 с.

15. Панченко В. Ю. Правовое взаимодействие как вид социального взаимодействия: монография. М.: Проспект, 2016. 293 с.

16. Положенцева Н. Ю. Особенности взаимодействия государства и политических партий в условиях смешанной, парламентской и президентской форм правления // Конституционное и муниципальное право. 2015. № 8. С. 42-47.

17. Постников А. Е. Конституционно-правовые основы взаимодействия политических партий и государства // Журнал российского права. 2013. № 5. С. 5-12.

18. Ромашов Р. А. Теория конституционно-правового отношения // Юридическая наука: история и современность. 2016. № 9. С. 25-32.

19. Стремоухов А. В. Цель как философская и правовая категория // XX юбилейные Царскосельские чтения: материалы конф. Т. III. СПб.: ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2016. С. 106-111.

20. Титова Е. В. К вопросу о конституционно-правовой концепции взаимодействия государства и человека // Lex russica. 2018. № 11. С. 69-82.

21. Хамидуллин К. Ш. Правовые формы взаимодействия государства и политических партий // Общество и право. 2011. № 4. С. 106-109.

22. Шамрин М. Ю. Взаимодействие Уполномоченного по правам ребенка с органами прокуратуры России: теоретико-правовой аспект // Административное право и процесс. 2016. № 12. С. 60-68.

23. Шерьязова А. С. Взаимоотношения государственных органов и общественных объединений: конституционно-правовой аспект: автореф. дис.. канд. юрид. наук. Челябинск, 2011. 30 с.


Review

Views: 231


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5091 (Print)
ISSN 2949-513X (Online)