Preview

Moscow Juridical Journal

Advanced search

THE SIGNIFICANCE OF THE GREAT IRANIAN REVOLUTION FOR THE MODERN WORLD: SPIRITUAL AND VALUE DIMENSION OF CONSTITUTIONALISM

https://doi.org/10.18384/2310-6794-2019-3-116-130

Abstract

The aim of the study is to identify the constitutional and legal result of the Islamic revolution of 1978-1979 in Iran. Based on the analysis of the text of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the theoretical works of the Spiritual leader of the revolution Imam Khomeini, the Iranian model of the state based on religious spiritual and moral principles is considered, the constitutional mechanism of the distribution of state power, the role of Rahbar, the features of the constitutional system of Supervisory mechanisms are analyzed. The research methodology includes the methods of analysis and synthesis, legal comparativistics, formal-logical and legal-dogmatic method. The study concludes that the Islamic revolution in Iran is one of the Great revolutions that changed the fate of the world. It restored modern constitutionalism with vital for humanity spiritual and value orientations and created a constitutional form of a moral state. Imam Khomeini’s spiritual and value approaches have not only been constitutionally enshrined, but also successfully implemented for 40 years. The author emphasizes the importance of the Islamic Republic of Iran’s experience for the constitutional development of the Russian Federation. The results of the study can be used at reforming the Constitution of Russia and other countries, in education, as well as in educational literature on the theory of state and law, and constitutional law.

About the Author

S. N. Baburin
Institute of State and Law of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Авакьян С. А. Конституционное право России: уч. курс. Т. 1. М.: Юристъ, 2005. 719 с.

2. Авакьян С. А. Размышления конституционалиста. М.: Издательство Московского университета, 2010. 560 с.

3. Бабурин С. Н. Имам Хомейни и его концепция «исламского правления» // Государствоведение: научные труды. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2010. С. 61-69.

4. Багдасарян В. Э. Конституция Российской Федерации в сравнительном страновом и историческом анализе. М.: Духовное просвещение, 2019. 296 с.

5. Вебер М. Конфуцианство и пуританизм // Личность. Культура. Общество. 2009. Т. XI. Вып. 3. С. 22-43.

6. Давид Р., Жоффре-Спинози К. Основные правовые системы современности. М.: Международные отношения, 2009. 456 с.

7. Марченко М. Н. Проблемы общей теории государства и права: учёб. Т. 1. Государство. М.: Велби, Проспект, 2007. 752 с.

8. Россия в XXI веке: глобальные вызовы, риски и решения. Анализ. Экспертиза. Рекомендации / под общ. ред. акад. М. Ч. Залиханова. М.:, 2019. 190 с.

9. Рухолла Хомейни. Живая вода. М.: ООО «Садра», 2016. 216 с.

10. Садеги Нешат, Амир. Конституционный строй Исламской Республики Иран. М.: ООО «Садра», 2019. 192 с.

11. Сибуя Кэндзиро. Дискуссия о правовой культуре Японии и правовой культуре России // Конституционное право и правовая культура Японии и России: вопросы развития: сб. докладов. М., 2014. С. 76-93.

12. Современные проблемы организации публичной власти / отв. ред. Авакьян С. А. М.: Юстицинформ, 2014. 596 с.

13. Хоррамшад М. Б., Сарпарастсадат С. Э. Концепции религиозной демократии // Иран в условиях новых геополитических реалий (к 40-летию Исламской революции). М.: ООО «Садра», 2019. С. 80-105.

14. Чичерин Б. Н. Философия права. СПб.: Наука, 1998. 656 с.


Review

Views: 618


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5091 (Print)
ISSN 2949-513X (Online)