Preview

Moscow Juridical Journal

Advanced search

EDUCATIONAL FUNCTION OF LAW IN RAISING LEGAL AWARENESS OF JUVENILE OFFENDERS IN CONFINEMENT

https://doi.org/ 10.18384/2310-6794-2019-1-64-71

Abstract

The relevance of the studied problem is in the need of developing new views on educational function of law with regard to delinquents. The article is aimed at identifying the educational function of law in penitentiary institutions for juvenile offenders, its influence on the formation of delinquents’ sense of justice and law. The article presents the authors’ approach to the definition of legal communication, legal education and legal restrictions of juvenile offenders in confinement. Some possible positive changes have been forecasted in the legal consciousness of juveniles in case of implementing legal means, and the guidelines for their use have been provided.

About the Authors

V. M. Sapogov
Pskov State University
Russian Federation


O. V. Leschenko
Pskov Branch of the Academy of Law Management of the Federal Penal Service of Russia
Russian Federation


References

1. Архипов С. И. Понятие правовой коммуникации // Российский юридический журнал. 2008. № 6 (63). С. 7-17.

2. Баев В. Г., Левина С. В. Правовые средства воспитательной функции права // Современное право. 2014. № 4. С. 15-23.

3. Нийт Т. Развитие теорий о взаимоотношениях человека и среды // Человек и среда: психологические проблемы. Таллин, 1981. С. 58-59.

4. Певцова Е. А. О юридическом толковании педагогических конструкций, используемых в нормативных правовых актах // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Юриспруденция. 2015. № 3. С. 27-38.

5. Поляков А. В. Коммуникативная концепция права: вопросы теории. СПб.: СПбГУ, 2003. 160 с.

6. Романенко Е. А. Вопросы соотношения коммуникации и правового общения // Вестник Красноярского государственного аграрного университета. 2010. № 12. С. 149-154.

7. Усманова Е. Ф. Сущность и содержание коммуникативной функции правовой культуры // Теория и практика общественного развития. 2014. № 17. С. 88-90.

8. Халфина Р. О. Право как средство социального управления. М.: Наука, 1988. 255 с.

9. Altman I. The Environment and Social Behavior: Privacy, Personal Space, Territory, and Crowding. Monterey: Cole Publishing Company, 1975. 256 p.

10. Gromitsaris A. Symbolische und soziale Generalisierung von Erwartungen als Strukturelemente gesellschaftlichen Sinns // Kritik der Theorie sozialer Systeme. Auseinandersetzungen mit Luhmanns Hauptwerk. Frankfurt am Main, 1992. S. 133-146.

11. Gütl B., Orthey F-M., Laske S. Bildungsmanagement. München: Reiner, HamppVerlag, 2006. 246 р.

12. Decker F. Bildungsmanagement für eine neue Praxis. Lernprozesse erfolgreich gestalten - pädagogisch und betriebswirtschaftlich führen - budgetieren und finanzieren. München: Lexika Verlag, 1995.

13. Krawietz W. Juridische Kommunikation im modernen Rechtssystem in rechtstheoretischer Perspektive // Rechtsphilosophie im 21. Jahrhundert. Frankfurt am Main, 2008. P. 181-206.

14. Luhmann N. Das Recht der Gesellschaft. Frankfurt am Mein: Suhrkamp, 1995. 598 p.

15. Pevtsova E., Sapogov V., Leshhenko O., Ivanova N. Legal Self-Improvement of Juvenile Offenders and its Pedagogical and Legal Supervision in Isolation from Society // Man In India. 2017. Vol. 97. № 15. P. 301-311.

16. Seligman M. Helplessness: On depression, development, and death. San Francisco: W. H. Freeman, 1992. 250 p.


Review

Views: 121


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5091 (Print)
ISSN 2949-513X (Online)